Agnieszka Szymecka-Wesołowska

dr nauk prawnych

Food law to moja praca i pasja. Na co dzień pomagam producentom, przetwórcom i dystrybutorom żywności odnaleźć się w otoczeniu regulacyjnym rynku spożywczego. A wszystko to, by żywność na naszych stołach była zdrowa, dobrej jakości i służyła konsumentom.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się
Post image for Makaron z kurkumą nie wprowadza w błąd – tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny

Makaron z kurkumą nie wprowadza w błąd – tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny

Agnieszka Szymecka-Wesołowska11 maja 20176 komentarzy

Miło mi obwieścić, że dziś Centrum Prawa Żywnościowego odniosło duży sukces dla branży producentów makaronów. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie podzielił naszą argumentację, że nazwa „makaron”, w przypadku makaronu z dodatkiem kurkumy, nie wprowadza konsumenta w błąd. Tym samym, na określenie takiego produktu, wystarczające i dopuszczalne jest użycie nazwy „makaron” i nie ma konieczności – jak wymagała tego dotychczas Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych  – dookreślania w samej nazwie obecności tej przyprawy (tj. używania nazwy „makaron z kurkumą” lub „makaron z dodatkiem kurkumy”). Inspektorzy wymagali tej informacji z uwagi na to, że konsumenci mogli mieć wrażenie, że taki makaron – o nieco zmienionej barwie – jest makaronem jajecznym. NSA uznał jednak, że jeśli konsument chce dowiedzieć się, czy makaron zawiera jaja czy nie, zagląda do wykazu składników.

To już drugie orzeczenie NSA w tego rodzaju sprawie. Można więc mówić o jednolitej linii orzeczniczej. Dla producentów oznacza tyle, że nazwa „makaron”, w przypadku makaronu z zawartością kurkumy, nie powinna być już więcej kwestionowana, a dla konsumentów tyle, że muszą zapoznawać się z wykazem składników.

Podczas dzisiejszej rozprawy Sąd wiele uwagi poświęcił koncepcji przeciętnego konsumenta. Z orzeczenia wynika, że jest to – a przynajmniej powinna być – osoba czytająca etykiety. Osobiście mnie to cieszy, bo takie orzeczenie ma walor edukacyjny i kształtuje standard świadomości konsumenckiej. Nie zwalnia konsumentów z lektury etykiety. Po to bowiem prawodawca drobiazgowo reguluje, co ma się na etykiecie znaleźć, żeby ktoś z tej informacji korzystał.

O wyroku pisały także media: 

  1. Makaron z kurkumą to jednak makaron – serwis handelextra.pl
  2. NSA: makaron z kurkumą to „makaron”. Nazwa nie wprowadza w błąd – serwis portalspozywczy.pl

 

{ 6 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Piotr Maj 31, 2017 o 10:16

Dla mnie oczywistym było , że na ten produkt można mówić „Makaron” czasami te przepisy są naprawdę nie zrozumiałe i zawiłe, jakby ktoś decyzyjny się nudził i nie miał co wymyślać:)

Odpowiedz

Kamil Sierpień 1, 2017 o 12:56

Bardzo słuszne moim zdaniem orzeczenie. Odwrotne było by zupełnie niedorzeczne. W końcu makaron z kurkumą nadal jest makaronem.

Odpowiedz

Patrycja Sierpień 3, 2017 o 09:23

Bardzo właściwe orzeczenie moim zdaniem. Powiedzmy, że zgadza się z moim wewnętrznym przekonaniem 🙂

Odpowiedz

Agnieszka Szymecka-Wesołowska Sierpień 3, 2017 o 10:57

Bardzo dziękuję za Pani opinię. Dla wielu osób orzeczenie jest kontrowersyjne.

Odpowiedz

Adam Wrzesień 14, 2017 o 09:05

Jeśli to zwykła przyprawa i nie zmienia produktu na tyle że nie upodabnia się juz do makaronu, to nie widze potrzeby aby zmieniali nazwe danego produktu.

Odpowiedz

Agnieszka Szymecka-Wesołowska Wrzesień 14, 2017 o 09:24

Dziękuję za opinię. Tak, Sąd uznał, że – tak jak w przypadku innych przypraw – wystarczające jest podanie informacji o kurkumie w wykazie składników. Można powiedzieć, że NSA motywuje konsumentów do czytania etykiet 🙂

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Centrum Prawa Żywnościowego A.Szymecka-Wesołowska D.Szostek sp. j. Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Centrum Prawa Żywnościowego A.Szymecka-Wesołowska D.Szostek sp. j. z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem biuro@food-law.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: