Dziś – 29 września – świętujemy pierwszy w historii Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia ustanowiony przez ONZ (International Day of Awareness od Food Loss and Waste #FLWDay). Nie trzeba chyba nikogo przekonywać jak istotny jest to temat, chociażby z punktu widzenia zmian klimatu. Zajmowaliśmy się nim także w w ramach naszego raportu Ziemianie_Reguluja_2020 , gdzie pisaliśmy m.in. że:
- w Unii Europejskiej marnuje się 88 mln ton żywności rocznie, co oznacza, że przeciętny mieszkaniec Unii marnuje każdego roku 173 kg
- jeszcze więcej marnują Polacy – według wyników badań około 237 kg żywności na rok
- rocznie zmarnowana na świecie żywność przyczynia się do wyemitowania około 3,3 miliarda ton gazów cieplarnianych
- marnowanie żywności odbywa się przede wszystkim na etapie gospodarstw domowych.
Pokazuje to, że problem marnowania żywności to głównie problem świadomości konsumenckiej.
Nie oznacza to jednak, że branża producentów i dystrybutorów żywności pozostaje bierna w tym temacie. Pewne działania wymuszają na przedsiębiorstwach regulacje prawne. W Polsce od ponad roku obowiązuje ustawa z 19 lipca 2019 r. o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, która nakłada pewne zobowiązania na wielkopowierzchniowe placówki handlowe. Pisałam o tym szczegółowo tutaj.
Wiele inicjatyw przedsiębiorcy podejmują jednak także dobrowolnie w ramach tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu. O kilku z nich pisaliśmy w ww. raporcie (np. rezygnacja z promocji „2 w 1”, interaktywne półki sklepowe obniżające cenę produktów, dla których zbliża się upływ terminu przydatności do spożycia itd.) Warto się zapoznać.
Na szczególną uwagę zasługuje także kampania edukacyjna „1/3 jedzenia się marnuje. Uratuj ją” organizowana przez TO GOOD TO GO, w partnerstwie m.in. z Bankiem Żywności, Starbucks, Pizza Hut, North Fish, BP, Makro, Natura Cold Press. Oby takich jak najwięcej.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }